Titanium Innovations L70

DSC_0718

DSC_1040

BatteryJunction sælger deres eget mærke i lygter, det hedder Titanium Innovations, denne lygte er en af de nyeste lygter under dette navn. Det er en meget kraftig HID lygte* med to styrker: Meget kraftig og endnu kraftigere. Lygten har en indbygget batteripakke med 1 til 2 timers drifttid, batteri meter, sikkerheds afbryder, justerbar fokus og et par andre smarte detaljer.

*HID står for High Intensity Discharge eller høj styrke udladning og er kendetegnet ved at pæren ikke har nogen glødetråd, men at lyset kommer fra en gnist i pæren. Denne type lygter kaldes også sommetider Xenon lygter, men det er misvisnende da de ikke altid bruger Xenon gas og Xenon også bruges i glødelamper.

DSC_0689 DSC_0696

Lygten ankommer i en god kvalitet foret kasse. I kassen er der plads til lygten og lidt tilbehør.

DSC_0690 DSC_0693 DSC_0694 DSC_0695

DSC_0691

Her er nogle detaljer fra kasse: Lås, hængsler, hjørne beskyttelse, øje hvor skulder remmen kan fastgøres og navneskilt.

DSC_0698

Indholdet i kassen er: Lygten, batterilader, strømkabel til bil, diffuser, skulder rem og nøgler til kassen.

DSC_0736DSC_0739

Først et kig på fronten af lygten med den store reflektor (cirka 10 cm i diameter) og med en HID pære i midten. Reflektoren har nogle facetter i reflektoren, det kan sommetider ses i lyset.

DSC_0747 DSC_0758
DSC_0759 DSC_0760

Her er så et nærmere kig på pæren, på det første billede er den slukket, på de andre er den tændt (Det kræver specielt udstyr at fotografere det). På de sidste billeder kan gnisten ses, den ene på lav lysstyrke, det andet på høj.

DSC_0712 DSC_0717

Der medfølger en diffuser til lygten, læg mærke til at gevindet på den ikke dækker hele omkredsen.

DSC_0741 DSC_0742

For at montere diffuseren skal gevind beskyttelses ringen først fjernes, derefter kan diffuseren skrues på. Det kræver meget omhu at få diffuseren til at sidde rigtigt i gevindet, jeg kunne godt have ønsket et bedre gevind.

DSC_0721 DSC_0722

Et kig på bagsiden af hovedet viser noget af betjeningen. Der er fokus justeringen som vil flytte pæren ind/ud af reflektoren for at ændre fokus, nogle indstillinger vil give et sort huld i midten af lysstrålen. Skiftet mellem de to lysstyrker findes også her, kontakten er mærket 35W/70W. Forskellen mellem de to styrker er synlig, men dog ikke stor.

DSC_0734 DSC_0735

Oven på lygten er tænd/sluk kontakten, den er beskyttet under et fjeder påvirket låg. Dette gør det mere besværligt at tænde/slukke lygten, men en HID er ikke beregnet til hurtige tænd/sluk, så jeg syntes det er en god løsning. Der er et svagt rødt lys i kontakten når den er tændt.

DSC_0719

Længere tilbage på lygten er batteri måleren. Dette panel indeholder ikke kun batteri måler, men også en lade og fejlmeldings lampe, samt en reset trykknap. Jeg syntes at fejlmeldings systemet er lidt følsomt, første gang jeg prøvede at lade fik jeg en fejl: "Batteriet virker ikke" (Batteriet var lidt koldt). Da jeg havde fået ladet batteriet og to laderen fra fik jeg igen en fejl "Lader fejl". Begge fejl kunne let fjernes med reset knappen og gav ingen problemer med hensyn til at bruge lygten.

DSC_0740

En HID lygte bruger en meget høj spænding for at tænde pæren, på lygten sidder der en højspændingsmærkat for at advare om det. Denne høje spænding er ikke noget man skal bekymre sig om i daglig brug, den vil kun være farlig hvis huset går i stykker eller der er åbent ind til pæren (F.eks. for at skifte den, eller glasset går i stykker).

DSC_0723

Bag på lygten er der en omskifter, den bruges til at slukke helt for lygten, så batterimåler og lader ikke kan bruges.

DSC_0724 DSC_0725

Der er også en ladetilslutning bag på lygten. Dette er et stik som kan skrues fast.

DSC_0729 DSC_0743

Bunden af lygten er en metal plade med en advarsel om at den kan blive varm. Der er også et hul så den kan monteres på et kamera stativ.

DSC_0705 DSC_0732 DSC_0733

Lygten leveres med en skulder rem, som kan monteres på lygten via et par nøgleringe. Remmen kan også monteres på kassen.

DSC_0699 DSC_0700 DSC_0701

Det indbyggede batteri i lygten kræver en speciel lader og den følger selvfølgelig med lygten. Laderen leveres med amerikansk netstik, men kan bruges på alle netspændinger, dvs. 100-240 VAC 50/60Hz, så det er bare et spørgsmål om at købe en adapter til netstikket.

DSC_0702

Stykket på laderen skal selvfølgelig passe til lygten, så det er et rundt stik med omløber til at skrue det fast med. Det er dog ikke nødvendigt at stramme omløberen for at lade.

DSC_0708

DSC_0709 DSC_0710

En strømkable til bilbrug er også inkluderet, så lygten kan strømforsynes fra en bil, men kablet kan ikke bruges til at lade lygten, det kræver et andet kabel. Jeg ville have foretrukket at samme kabel kunne bruges til begge dele. På dette kabel er det nødvendigt at stramme omløberen for at få forbindelse. Selv med stram omløber kan stikket skubbes lidt frem og tilbage, jeg ved ikke om det har noget betydning for brugen.



Jeg kan godt lide denne lygte, den kan udsende meget kraftigt lys, eller lidt mindre lys med lang drifttid. Ved at montere diffuser bliver det en god arbejdslygte, med en mere spredt belysning.
De to kontakter og dækslet over den ene er jeg også ret glad for (Jeg har beskadiget en HID lygte, fordi den tændte under transport). Det eneste jeg kunne ønske bedre er gevindet til diffuseren, det er alt for besværligt at montere/afmontere den.



Målinger og data

De officielle specifikationer for lygten er (Jeg har oversat og forkortet den originale engelske tekst):

Mål og vægt:
Længde: 296 mm (Kasse dybde: 294 mm)
Højde: 150 mm, målt når lygten står på en plan overflade til toppen af kontakten. (Kasse: 205 mm)
Bredde: Krop: 133 mm, hoved: 139 mm (Kasse: 405 mm)
Reflektor diameter: 105mm
Vægt: 2650 gram for lygten (2740 med diffuser), 6140 gram for kasse med lygte, lader osv.

L70StartupTime

HID lygter har brug for lidt tid til at starte, denne tid bruges til at varme gassen inde i pæren. Den øverste kurve er for 70W indstillingen, hvor jeg også skiftede til 35W og tilbage til 70W igen. Den anden kurve er for 35W indstillingen.
Lygten skal bruge næsten 60 sekunder for at nå fuld styrke på 35W indstillingen, men 70W indstillingen kan gøre det på 36 sekunder. Skift mellem 35W og 70W går ret hurtigt.
Grafen bruger sekunder som tidsskala.

L70Runtime

Kurven over drifttid viser at lygten har en meget stabil lysstyrke for 75 minutter på høj og 107 minutter på lav.

L70Current12V

L70Current24V

Ved at bruge biladapteren er det muligt at måle hvor meget strøm og effekt lygten bruger. Den røde kurve og skala er strøm og den kurve og skala grønne er effekt.
Strømmen falder med stigende spænding, dette burde også øge virkningsgraden i ballasten, så den total effekt falder lidt. Det ser ud til at de 70W er forbruget før ballasten og at 36W indstillinge bruger noget mere end 35W, nærmere 53 watt.



Sammenligning med andre lygter

For en omfattende sammenligninger se her: Lyset fra 17 lygter

Jeg vil kun vise en kort sammenligning her:

Titanium L35, Titanium L70, Titanium L70 low
DSC_1142a DSC_1138a DSC_1137a

OMG DEFT, OLight SR90, Microfire Warrior III
DSC_1145a DSC_1147a DSC_1149a